13. desember 2008

Dagens gjesteoppskrift!

PC bor i London og lager mye god mat. Med sin "jordnære oppskrift" om lam blir han bloggens første gjesteskribent! Som utgiver tillater jeg meg imidlertid å døpe retten selv (noe sier meg at jeg kommer til å få kommentarer på denne tittelen :)

Cocotte av lammenakke med rotgrønnsaker i urtesaus
Julie kom drassende hjem med to nakkefileter av lam (de har sånt her), som i utgangspunktet er et ganske seigt stykke kjøtt. Løsning: Brune på høy varme, sleng et sånt der ovnsfatopplegg med teflon sammen med neper og poteter i båter, brunet sjalottløk og urter. Hell over en boks hermetisk tomater og en drøy dæsj med kraft. Jeg hadde kyllingkraft for hånden, men det er bare fordi vi har brukt opp all vaktelkraften. Ta det som måtte passe.

Sleng i ovn på lav varme (type 120) og la stå i minst tre-fire timer mens du for eksempel studerer regnskapsføring av leasingavtaler og obligasjonsutstedelse. Jeg kunne nok med fordel brukt tonnevis med hvitløk, men det gjorde jeg ikke.

Veldig godt og mørt kjøtt. Smaker utmerket med børst.

God apetitt!